Alla inlägg den 9 februari 2007

Av Tuffa & Grynet - 9 februari 2007 21:40

På allmän begäran ska härmed listas fördelar (nackdelar tror jag väl inte att det finns några) med att ha en briard som livskamrat.En briard är lagom stor. Inget litet ynkligt kräk man kan stoppa i väskan men inte heller så stor att man inte ryms två vuxna och en briard i en ordinär tresitssoffa. Alla mer eller mindre liggande. Jag väger väl en sådär 35 kilo eller så. Jag ligger i och för sig gärna precis där alla är, till exempel framför kylen eller spisen så att jag är med i centrum, men jag är inte så brydd om man kliver över eller nästan på mig. Det går att putta mig åt sidan efter golvet och jag ligger kvar.Jag har lång, skön päls. Den är det många som tror att man måste lägga ner timmar och åter timmar med att sköta. Det är fel. Matte torterar mig ungefär var tredje vecka. Då kanke det tar en timme förstås, men det är väl inte så farligt. Jag hårar inte heller! Som schäfrar och annat oknytt gör. (Matte vill skjuta in att det ju fastnar en del sand i en briard, och pinnar och en och annan kotte, men det vet jag inte om det är nödvändigt att tala om)Jag har bra höfter! Fast det har ju inte alla förstås. Lyckos mig som är ett A-barn. Neddrogad och röntgad som man blev. Mamsen och papsen har jag att tacka för att dom är så fina.Jag är med på allt du vill! Så länge det inbegriper hyggliga mängder aktivitet och stimulans. Är du en komplett soffpotatis kan jag rekommendera en basset-hound istället. Jag gillar att vara ute i alla väder och behöver ytterst sällan kläder. Använda intellektet är nästan allra bäst. Träna, spåra och sånt. Långa ben som rör sig rätt snabbt har jag och vill ha minst en rejäl prommenad om dan, gärna fler. Jagar inte särskilt. Håller reda på husse och matte när vi är ute. Behöver inte sitta bunden eller i fängelse på gården för jag går helst inte för långt från huset. Jag vaktar en del. Hojtar högt om nån kommer för nära.Är inte sådär fjäskigt översvallande och skall hälsa på folk jag inte känner. Tycker det räcker med ett svalt "Tjena" och en puff på handen tills man känner varandra lite bättre. Jag bryr mig ytterst lite om ljud som skott, buller och annat väs och fräs. Går i all terräng och alla miljöer. Åker buss, tåg och ahr flugit en gång i mycket späd ålder. Klättrer i gallertrappor och upp i fågeltorn. Miljöer är inget jag tycker är otäckt heller.Jag är ganska välartad. Fattar vad matte menar och lärde mig snabbt vad som ger credit här i livet. Lättlärd skulle man kunna säga, dock inte som en fjäskig border-collie utan med mer power och pondus.Ångar, studsar, hoppar och springer fram genom livet och visar vid tre års ålder inga tecken på att stangera och bli tråkig. Månde det aldrig hända.Get the picture? Fråga mer om du tycker det är nått jag utelämnat. Det är ju inte så lätt att komma ihåg alla sina förträffligheter....Brukshund med fart, briard så klart! /TuffaPS. Gillar kött på benen, men även ben utan kött är OK

Av Tuffa & Grynet - 9 februari 2007 21:28

Vad är det med killar och nosa i baken? Är det det enda (ända) dom ser eller? Hallå! Jag gillar faktiskt att se en kille i ögonen och så innan man börjar undersökas i rumpan. Matte och jag åkte till min polare Ester idag. Jubel och fröjd! Men hon var inte ensam.... Den där tyska killen var kvar. Himla rolig såg han ut. Som ett får... Hans vackra lurviga ben och gosigt håriga mage var klippta, för han var så tovig när han kom. Kroppen är dock manligt hårig fortfarande. Helhetsintrycket blir då ganska kul. Som ett ulligt får med smala ben. Fniss! Han stack ju såklart nosen i baken på mig ganska omgående. Jag var ändå rätt snäll, för man vet ju aldrig hur väl han hajar språket. "Låt bli min bak" kanske betyder "Kom och ta mig" på tyska. Han var lite svårflörtad att leka med och ville helst sitta hos Esters matte och kika när jag nosade. Sen kom Ester ut till oss och hon trodde antagligen att jag försökte sno hennes kille... You whish! Så hon spelade king-kong och tryckte ner mig i backen. Vicken kompis... Då fick tysken gå in och då hade vi rätt trevligt. Prommenixade och snosade harspår och plogade snö med nosen. Sen gick vi in och då gällde det att hålla sig undan. Esters tvåbenta lillebror har fått ett fordon. - Gåstol säger matte att det heter. Den rejsade han runt i och brydde sig föga om hur många briarder han körde på. Ska jag vara ärlig tror jag att han siktade på oss.... Jag fann i alla fall en fristad under bordet. Då låg man ju bra till ifall det skulle tappas några smulor också!Lek och skoj, glam och stoj! /Tuffa

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards