Alla inlägg under mars 2007

Av Tuffa & Grynet - 7 mars 2007 08:35

För er som inte är briarder kanske detta är en nyhet. Man kan tacklas! Hos briarden förfinades denna egenskap redan för många hundra år sedan då vi jobbade som vallhundar. En stor del av jobbet då var att vara "levande staket" och tränga djuren. Detta är ju inte så vanligt att man får användning för som modern briard, men det är ju synd att en så användbar egenskap sakll gå förlorad. Därför delar jag och alla andra briarder gärna med oss av visdomen.Tacklingen utföres helst på mattar, då dom vanligen är lite mindre och klenare än hussar. Min matte är också mindre knölig och vass och därför skönare att bonka in i...Antingen kan man göra tacklingen i form av en simmarvändning. Det kan vara användbart om du måste byta riktning jättesnabbt. Du springer helt enkelt i full fart mot din matte (eller för all del husse), sen tar man ett avstamp som om man skulle hoppa över henne, men istället så stämplar man in framtassarna nånstans på mitten av matten och tar avstamp för att byta riktning. Det har också den fördelen att dusnabbt tar dig därifrån om din matte inte uppskattar att bli vändvägg.Den andra tacklingen, den som är mer riktig, är den som utförs med bogen före. Du springer då allt du orkar mot din matte, tar avstamp, men istället för att sätta fram tassarna och stampa, så viker du frambenen åt sidan och går med bogen före in i matten. Du kan sikta på olika höjd på matten beroende på vad du vill uppnå. I knävecken är effektivt om du vill snöbada henne, lite högre upp om du bara vill visa lite briardisk uppskattning.Min matte har utvecklat ganska bra ögon för när mina tacklingar kommer och hon har blivit en fena på att kliva undan i sista sekund. Då brukar jag bli jätteupprörd och försöka dra henne i position igen genom att ta ett rejält IPO-grepp i armen. Det är dock nästa övning som vi går igenom vid ett annat tillfälle.Tackla som Foppa, svårt att toppa! /Tuffa

Av Tuffa & Grynet - 6 mars 2007 08:26

Dom där älgarna alltså. Ingen som behöver tre älgar? Tuna? Matte kanske kan skicka dom med bussgods eller nått. Dom är ju överallt. Det är ganska läskigt att vara ute själv på kvällen och veta att dom där fet-mularna pulsar omkring och letar små saftiga briarder att sätta tänderna i. Vågade knappt ligga ute och gnaga på mitt fina ben igår kväll. Var tvungen att gå upp och yl-hojta då och då så att dom skulle fatta att jag minsann inte är så saftig.Sen när matte och jag tog sparken och for på en dragtur så såg vi dom i ögonvrån. Jag blev alldeles kluven, fortsätta dra matte i hundra knyck eller ta en sväng efter älgarna....? Matte uppmuntrade frammåt så jag bestämde mig för det också. Extra fort sprang jag ifall dom skulle få för sig att följa efter.Älgar överallt, duger dom till palt? /Tuffa

Av Tuffa & Grynet - 5 mars 2007 08:53

Jag hade jättebråttom att kolla ut genom fönstret i morse. Var ju tvungen att checka ifall det låg några älgar och sov där idag också...Det gjorde det inte. Men det var fint ute! Lagom kallt så att det inte fastnar en massa snö i pälsen, all snö gnistrade fint och det luktade bra. Till och med matte vädrade några gånger. hon börjar fatta att den där lilla ynkliga näsan hon har faktiskt kan användas till annat än att snyta.God och glad - Bria(r)d! /TuffaDen suddiga pricken i nedre högra kanten, vid träden, det är den mästerliga älgjägaren på språng!

Av Tuffa & Grynet - 4 mars 2007 14:48

I morse fick jag världens chock! Jag kikade ut genom fönstret som är ovanför trappan på övervåningen, väntade på att matte skulle bli klar i det lilla rummet där man gör ni-vet-vad... Vad får jag se? Två stora ÄLGAR! som ligger och vilar och idisslar på våran gård! Hallå!Då skulle ni ha varit med, Tuna, Sigge, Fritz, Ester, Originalet och Bortbytingen och alla andra fyrbenta polare jag har här. Vilken jakt det kunde blivit!Tur att man är modig nog att ta itu med saken själv. Matte var dock ut och snackade lite med älgarna först, så dom var i alla fall vakna när jag kom ut. När dom sen fick se mig på trappen så lubbade dom snabbt vill jag lova!Tuffa - mästerjägaren.

Av Tuffa & Grynet - 3 mars 2007 21:16

Lördag... Bara det är ju toppen. Toppa det med att fikasäcken packas, hunden, det vill säga mig, lastas i bilen tillsammans med skidorna. Ut på isen, långa turen. Träffar folk, som jag känner! Barnen! Dom är roliga... Fast brottas inte så mycket. Fika ute. Då plockar matte fram ett stort fint märgben ur fikasäcken. Hallå! Hur bra kan det bli egentligen? Sen lång skidtur igen. Vila länge sedan.Ropena skalla, märgben åt alla! /Tuffa

Av Tuffa & Grynet - 2 mars 2007 21:55

Min polare Sigge har utmanat mig, så här kommer svaren:Var är du född?Jag är född i Lida, Burseryd, Smålandsstenar… På Isfolkets kennel den 6 april 2004.Hur många halsband koppel har du?Har två halsband och två koppel. Husse och matte har varsitt nämligen… Undrans vem det är egentligen då…?Hur ser ditt förhållande till vatten ut?Det är gott. Både som fruset och flytande. Det är skönt, både fruset och flytande… Ju brunare desto bättre!Har du några kläder? (täcken t ex)En gång när vi skulle till Piteå och visa upp mig i vänstervarv så regnade det. En blöt briard är det visserligen inget fel på, men pälsen blir ju trots allt….blöt. Så då satte matte på mig ett gamalt orange militärförkläde av galon. Hur snyggt var det? Kul att gå och svassa med på utställning? Nej! Så jag har ett regntäcke numera. Och en reflexväst. Och faktistk köpte matte den mjukisen ett varmt täcke som jag kan ha i bilen om det blir mer än 25 minusgrader ute.Har du något speciellt kännetecken som skiljer dej från andra hundar av samma ras/färg?Nä, en äkta fawn-tratt är jag. Snyggast av alla såklart, men annars inte….Hur reagerade resten av flocken när du flyttade in?Den blev komplett.Vad är den bästa belöning du kan få?Kött! Brottas med matte kanske också… Svårt att välja.Vad är det bästa du vet?Att vara i skogen med husse och matte. Spåra!Vad är det värsta du vet?Att kamma tassarna. Uäck!Har du någon speciell egenhet?Jag är artig och kliar mina människor tillbaka när dom kliar mig. De är inte alltid helt överförtjusta…Något hyss du pysslar med?Jag är manisk på vantar. Om någon lämnar en vante så hämtar jag den, kanske lattjar lite med den, kastar up i luften, dödsskakaar och så, sen så lämnar jag dom på strategiska platser där människorna har svårt att hitta dem...Var sover du på natten?I min Bia-bädd eller framför balkongdörrenVad får du för foder?Robur 22/16. Med älg-smak!Hur reagerar du på några dagars vila?Så länge det varvas med rejäl aktivitet så är det helt OK faktiskt.Vad tror du är din drömtillvaro?Den har jag på sommaren när jag hjälper matte på jobbet. Vi åker runt i bilen och hälsar på folk och promenerar i skogen. Det är superskönt. Sen får jag sova på hotell då ibland, det är skoj, då sover jag i sängen…

Av Tuffa & Grynet - 2 mars 2007 21:40

Idag fick matte åka själv till jobbet. Hon skulle lämna bilen på verkstaden så jag och husse var hemma. Passade på att ta lite sovmorgon...Fint vårväder var det! Soligt och bara nån minusgrad. Talgoxarna väsnades som bara den och skotrarna fräste förbi ute på sjön. Husse och jag tog en skön skidtur mitt på dagen. Det var ganska jobbigt eftersom det fastnade ganska mycket snö i min päls. Stora bollar på alla ben blev det. Till slut kunde jag knappt hoppeli-skutta som vanligt....Fick stå i badkaret och få hjälp att tina fram när vi kom in. Sen sov jag gott!Tö på snö blir tjocka ben... /Tuffa

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards