Alla inlägg under november 2007

Av Tuffa & Grynet - 6 november 2007 22:18

...eller snarare läbbiga åkern.... Jag och Gryn ligger ute och gnager lite på våra ben på kvällarna. Jag har ju vakttjänst också förstås och det är fasligt vilka läbbiga saker som smyger runt vår gård. Jag måste hojta och skälla titt som tätt. Till slut blir matte härsken och säger att jag skall sluta svammla. Vad vet hon om det? Det kanske är fullt av briard-bruds-ätande monster där ute i mörkret osm hon inte ser!


Bäst att skälla mer, fast man inget ser... /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 5 november 2007 22:50

Husse och jag och Gryn prommenixade till stranden när husse och matte kom hem från jobbet. Det var lite varmare idag och snön har tyvärr tinat bort.


Vi blev blöta, och ju blötare brud, desto gladare briard. När man är glad vill man gärna bada. Sagt och gjort, jag hoppade i plurret. Det var lite hårt, det låg  kvar lite is i det... Så där plumsade jag omkring, som ett fawnfärgat coctail-bär i en drink med isbitar!


Alldeles upplivad var jag efteråt och var tvungen att ge Grynet några nacksvingar.


Livet är gott, även vått! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 4 november 2007 18:24

Idag var husse och matte ute och vinterfixade med saker. Hällde glykol-mojs i toaletten i stugan, bar in grejer och satte fast snöslungan på traktorn. Jag var förstås till stort stöd och mycket hjälp!


Hela tiden var jag med. Ville gärna ligga mellan traktorn och snöslungan när de höll på att koppla och greja. Det fick jag inte! Husse sade att det var för att han var rädd om mig och att det inte var bra att vara så nära traktorn. Skall han säga! Jag är väl rädd om honom också...


Det där Grynet, hon tog minsann inget ansvar för att hjälpa och stödja husse och matte i det svåra och tunga arbetet. Hon låg bara som en padda mitt på gräsmattan och gnagde på sitt ben. Hur skulle det se ut om alla hundar gjorde så va?


Inget ansvar, lilla Gryn tar! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 4 november 2007 18:15

Men hallå Sigge-pigge! Hathil gjorde ju det här utmanandet med mig för ddööö-länge sedan jue! Men okej då.


Jag skall alltså tala sex egenheter/ovanliga saker som jag pysslar med...


1. Om matte städar upp våra leksaker och lägger i lådan så är det OK, men inte om hon lägger dit tuggbenen. Dom skall ovillkorligen plockas upp därifrån igen och släppas någonstans på golvet.


2. När jag spårar och kommer ifrån spåret så svänger jag alltid till vänster för att leta reda på det igen.


3. Om någon kliar min rumpa åker svansen på sned...


4. Jag har svart tandkött. Det skall man ha om man är briard! Ser ganska fränt ut.


5. Jag gillar fågelfrön....


6. När husse och matte knäcker nötter kommer jag galopperande. Det är också gott! 

Av Tuffa & Grynet - 3 november 2007 20:00

Matte lämnade oss idag! Hon tog lilla Gryn med sig och åkte till Piteå för att kika på hundtävlingar. Varför fick inte jag följa med? Jag vill väl också heja på mina polare Doris, Ester och Fixa. Nä jag fick ligga hemma hos husse, som för all del matade mig med leverpastej och gick en sväng i skogen.


Det har snöat här by the way. Ligger några centimeter god, kall, vit snö på marken. Ljust och fint. Sen blir ju benet inte fullt av gräs och grus när man ligger ute och gnager på det. Det är bra!


Polaren Ester gjorde bra ifrån sig idag i alla fall berättade Grynet och matte. Hon hade sopat banan med konkurrenterna och vann sin klass med något som kallas ett 1:a pris. Klart att det är det man får när man vinner eller...? Grattis kompis!


Det knepiga var att Fixa också fick ett 1:a pris, fast hon kom tvåa i sin klass.... Hur går det ihop?


Doris hon tyckte också att snön var god. Den tjejen vet hur man ska prioritera. Varför hämta en äcklig, kall och hård metall-apport när man kan mumsa i sig sval och god snö?


Gryn är väldigt trött nu. Fast hon inte gjort nånting annat än att kika på idag. Lekt lite i snön med Melissa också förstås, men inte jobbat på "riktigt". Knasigt med småsystrar...


Det har kommit snö, hoppas det inte blir tö! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 2 november 2007 16:26

Det har vi gjort idag. Vi fick dela på ett jättestort ox-ben. Matte delade det med sågen så vi fick varsin halva. Mumsens! Gryn har ju inte ätit så mycket ben men hon gillar det jättemycket. När matte och jag gick upp till vägen för att hämta posten så låg Gryn kvar och gnagde. När vi kom tillbaka till gården så hade hon snott min halva också! Hallå! Som tur var så gick matte och tog tillbaka min halva....


Ligga i solsken och gnaga ben! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 1 november 2007 21:12

...och blodpudding! Idag var det äntligen dags för valpkurs igen. Ja, jag får ju inte vara med på kursen, men matte och jag följer med dit och passar på att träna lite för oss själva. Jag hade som vanligt inte fått någon middag innan och var sugen. Matte hade bitar av torkad blodpudding i fickorna, och lite varmkorv också. Smaskens! Fatta hur lydig man blir när magen kurrar och matte lockar med sådana delikatesser.


Lilla Gryn var bäst i klassen. Såklart. Hon och husse lekte och busade med Gryn lös och ledig. Hon smet inte från husse nästan alls och var så duktig. Dom andra hundarna hade sina hussar och mattar säkert i koppel så att dom inte skulle smita. Kanarie-killens människor är som trädgårdstomtar. Står stilla och väntar på att det skall snöa eller något. Klart att han hellre tittar på dom andra hundarna istället för på sina trista människor.


Om du inte är kul tycker jag du är ful! /Tuffa 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards