Alla inlägg under februari 2008

Av Tuffa & Grynet - 21 februari 2008 18:09

Min polare och faktiskt Fritz-Filurs mamma, Anamma Nord Doris-Dynamit har blivit tilldelad vandringspris som 2007 års bästa allround-briard! Det betyder att hon är bra på allt! Hon är snygg, hon är lydig och hon är en fena på att spåra.


Jättefantablastiskt stort grattis till min svarta badkompis! Och till hennes duktiga matte Ann-Sofie också förstås...


Hurra för Doris! /Tuffa 



Av Tuffa & Grynet - 20 februari 2008 16:58

När matte kom hem efter jobbet (husse är bortflugen) så tog hon skidpinnarna och dragselarna och så stack vi ner på isen. Först fick vi rusa av oss lite utan matte på släp, hon tycker inte om när det går alltför fort när hon har skidor. Ja ni såg ju själva hur det gick förra gången... I alla fall så jagade vi varandra en stund, jag och Grynet. När matte tyckte att vi hade lugnat oss så åkte selarna fram och på och sedan bar det iväg. Hej bara vad kul det var! I början fick vi springa på fort, så kommenderade matte "sakta". Det betyder att vi ska trava, inte att man får stanna och äta snö. Så fick vi trava på en god stund medan matte sade hur duktiga vi var. Sen fick vi springa lösa och nosa en stund. Grynet hittade en grästova som stack upp ur isen som någon hade skrivit något på. Spännande var det att läsa!


Så fick vi syn på matte som hade skidat iväg tvärs över isen, iväg från oss. Då var det bara att springa ifatt. När vi vände hemmåt så blev vi inropade igen och så fick vi dra matte hela vägen hem. Både fort och sakta. Det gick jättebra och vi fick massor av godis. Matte stod dessutom på benen hela vägen! Bara en sån sak!


Ut och dra, långt å´sta! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 19 februari 2008 22:02

....ekorren är tillbaka! Den satt i godan ro och käkade frön nedanför fågelbordet. Jag kikade på den genom fönstret och tyckte sedan att matte kunde släppa ut mig så jag kunde prova att fånga den, men hon vägrade. Så skulle matte visa ekorren för Grynet. Den puckade valpen fattade ju inte vad hon skulle kika på. Luktade på blommorna som står i fönstret istället. Till slut var jag tvungen att knuffa undan henne så jag kunde kika på ekorren igen!


Bit och knuff på Piff och Puff! /Tuffa 



Av Tuffa & Grynet - 18 februari 2008 20:04

Det är för himla skönt nu. Det är nämligen ljust ute när vi går upp, fastän det är tidigt! I morse var både solen och månen uppe samtidigt och lyste på oss från varsitt håll när vi var nere på isen. Fränt! Det är ganska hårt i snön nu faktiskt. Nästan så att man kan gå uppe på den utan att ramla igenom skaren. Det knöliga är när man ska äta snö. Jag brukar bara doppa hakan och skopa upp snö i munnen, när det är fruset så skrapar jag tandköttet i iskanten på skaren så att det börjar blöda... Grynet har en annan taktik. Hon hoppar på skaren så att hon kommer åt det lösa snöpudret under iskanten. Kanske är smart men jag gillar när det krasar mellan tänderna...


Ät is, gott på alla vis! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 17 februari 2008 13:20

Jag vet direkt att det är nått riktigt kul på gång när matte tar fram termosen. Det är en slags plåtflaska som de brukar fylla med varm choklad. Det betyder att vi skall på utflykt. Så var det idag! Termos fram, bullar fram, selar fram, spadar och annat jox fram. Allt packas, skidor vallas. Det betyder att man smörjer kletigt gojs som luktar illa på undersidan av skidpinnarna så att matte inte skall halka runt och ramla så mycket. Till slut var det färdiggrejsat och vi åkte iväg i solen.


Efter att ha hjälpt husse och matte att äta upp bullarna skulle vi dra husse lite. Det gick finemangs! Kul var det också. Fast jag är sugen på att nypa Grynet hela tiden...


Var ute i sol, sitt inte inne i en stol! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 16 februari 2008 19:56

I morse när vi hämtat tidningen och fått frukost tyckte matte att vi skulle gå upp och lägga oss hos husse igen. Han låg kvar i sängen och sov. Jag fick jättebråttom upp och slängde mig på rygg i mattes säng. Grynet fick lägga sig i fotändan. Det är så mysigt att sova frukost i sängen brevid husse. Efter en stund klämde matte ner sig också och bistod med lite mag-krafs.


Mysmorgon! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 15 februari 2008 14:36

Matte var ledig idag. Husse den stackarn fick gå upp och åka till jobbet han... Fast matte har varit ganska energisk idag. Hon har rusat runt hela huset och plockat upp grejer. Sen plockade hon fram helvetesmaskinen som suger damm. Det behövdes kan jag säga. Dammråttorna hade börjag hugga efter hälsenorna på oss när vi går förbi dem. Lyckligtvis fick Gryn och jag vara ute och gnaga på varsitt nytt märgben. Det är bra, för jag gillar inte riktigt den där damm-sugaren.


När matte städat färdigt tog hon skidorna och så gav vi oss allihop ut på isen, i solen. Låååångt åkte vi. Ända bort till fågeltornet på Mörön. Det hade gått renar på isen. Det är som lite mindre älgar för er som inte vet. Spännande luktade dom i alla fall. Matte var ganska trött när vi kom hem och vi också. Nu ska vi sova middag en stund!


Skidtur och ben till briardbrud så len! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 14 februari 2008 19:37

Idag på alla hjärtans dag vill jag skicka en blöt puss till alla mina vänner! Här kommer en bild på min syster, henne som matte brukar kalla Lilla Hjärtat ibland. Och visst var hon söt dåförtiden... Även om hon hade skitvassa tänder!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards