Alla inlägg under mars 2008

Av Tuffa & Grynet - 17 mars 2008 23:07

Flera har ju undrat vad i hela friden stjärt-in är. Jo, när man skall träna sådan lydighet som människorna har hittat på att man kan tävla i så ingår det vissa trollkonster som man ska kunna göra. Bland annat så skall man hålla en viss position vid sin mattes (eller husses) ben när hon vinglar omkring och helst kika upp mot henne för att försöka förutspå hennes nästa påhitt. När matten sedan stannar så skall man snabbt som ögat sätta ner rumpan och fortsätta kika på henne. Man ska sätta rumpan så att den hamnar rakt bredvid mattes fötter och så att man själv är rak i kroppen. Bara nosen får vridas mot matte. Det är när man ska sätta ner den där stjärten rakt, som man sätter sig stjärt-in. Det är nämligen lättare att sätta sig lite snett utanför matte så att man slipper vrida på nacken när man ska kolla upp på henne. Det är dock inte populärt och då säger matte "Bättre" och så får man flytta in stjärten så att man hamnar rakt.Stjärt-ut måste följdaktigen vara då man vrider på kroppen så att stjärten pekar från matte och nosen mot...Träna position, en massa fix och don... /Tuffa

Av Tuffa & Grynet - 16 mars 2008 21:45

Dagen började bra med morgonprommenad och mys i sängen efter frukost. Sedan vart det värre... Matte tog fram kardorna och torterade både mig och Grynet grundligt. Hon säger att vi blir toviga av dragselarna och av att brottas i den blöta snön... Vi blev i alla fall slätkardade och fluffiga. Ganska skönt efteråt men inte kul när tovorna i grenen skulle kammas bort. Aj!


På eftermiddagen tog först husse en tur på skidor med oss och när vi kom tillbaka stod matte och väntade med träningskassen packad. Vi blev inlangade i bilen och så åkte vi till klubben! Tjoho! Det var rätt så halkigt men vi tränade lite stjärt-in och lägganden. Det gick rätt bra, men jag var lite upptagen med att kika på Malliga-Nosen Bruno och hans matte som tränade Rutan. Matte fick rycka mig lite i skägget och hota med att dra in blodpuddningen för att jag skulle koncentrera mig. Sen fick Gryn träna lite början till fot och stjärt-in medan jag relaxade i bilen. Hon tycker att det är himla spännande att vara och träna. Klart det är! Och roligt!


Först lidit pin och sen satt stjärten in! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 15 mars 2008 17:19

Husse tog snabb-åkarskidorna och åkte med oss en tur på skaren. Lååångt åkte han. Super-roligt. Jag hade selen och drog en bit också. Så såg vi något som husse trodde var fler skidåkare längre fram. Han har ju ingen näsa den där hussen... När vi kom närmare såg husse att "skidåkarna" hade horn... Renar!


Det är som små älgar, eller kanske stora får. Gryn och jag ville kolla riktigt nära och satte av. Husse blev inte glad. Som tur var behövde jag inte släpa på husse just då så det var bara att gasa upp i full speed och försöka komma ikapp dom där renarna.


Vi provade en bra stund. Renarna sprang fram och tillbaka och vi efter. Till slut gav vi upp och vände tillbaka till husse som hade ropat tills han nästan var hes. Så vände vi och åkte hemåt. Då tyckte husse att vi skulle dra honom varsin bit. Som om man skulle orka det när man har jagat renar? Nå, lite drog jag, men sen fick han faktiskt åka själv. Nu ska jag kamma mig i luggen, för vi får gäster i kväll. Matte har lagat lamm. Det är gott, och brukar vara mycket hundbitar på!


Först jagat renar och sedan sovit som stenar... /Tuffa

Av Tuffa & Grynet - 14 mars 2008 21:50

Min matte har hört reklamen om att man ska äta kyckling på fredagar. Det tycker jag är bra, för kyckling är gott! Något som också är gott är potatis!


Det är märkliga saker. Dom växer i jorden! Matte brukar gräva upp dom i trädgårdslandet bakom stugan. Goda är dom också. När dom är råa så är dom krispiga och blöta. När man har lagat dom så blir dom mjuka och smarriga. Idag gjorde matte något extra gott - klyftpotatis. Då lägger man dom på ett fat i ugnen och har smör på dom. Som tjocka, varma chips blir dom då! Hur gott som helst. 


Som tur var så gjorde matte för många så vi var tvungna att hjälpa till att äta upp dom... Jag vet inte om det blir några snacks i kväll, kanske imorgon när jag ska övertala matte och husse att vi ska se melodifestivalen. Jag har förstått att man får extra mycket snacks om det är melodifestival!


Sugen på mat? Ät en potat! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 13 mars 2008 07:57

Våran snö är fortfarande blöt och slafsig. När man går nere på isen så är det ett lager snö ovanpå ett lager vatten, sedan is. Ganska jobbigt att plumsa i faktiskt...


Men jag känner mig pigg och glad! Jag tror att det är för att våren är på väg. Jag läser ju om att alla som bor i söder-land kan vara ute och spåra och träna. Jag är väldigt sugen på att spåra! Kanske man kan övertala matte att göra lite träning med bara spårpinnarna?


Pigg som en spigg! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 12 mars 2008 23:05

Man sover allra bäst om man ligger såhär. Sen kan människorna inte motstå att krafsa en på magen när man ligger så heller...



Av Tuffa & Grynet - 11 mars 2008 19:47

...nafsa matte lite i fingret idag! Vi fick kycklingslamsor som matte petade bort från benen på den kyckling hon lagat till middag.


Jag är jättebra på att ta försiktigt, mycket bättre än Grynet som är mer piraya-aktig. Men kyckling är ju så gott!


Var tvungen att skynda mig att ta biten jag skulle få för att inte Gryn skulle få den. Råkade sikta lite dåligt och mattes finger hamnade mellan mina tänder. Hoppsan.... Matte morrade lite och jag fick ingen mer kyckling. Den var ändå slut så....


Kyckling äts opp men ej fingertopp! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 10 mars 2008 08:05

Mina tassar är bra. Lagom stora och ludna. Grynets är större och ludnare, men jag tycker att mina räcker bra!



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards