Direktlänk till inlägg 9 februari 2007

Fördelar med en vovve som mig - specialinlägg till Nina

Av Tuffa & Grynet - 9 februari 2007 21:40

På allmän begäran ska härmed listas fördelar (nackdelar tror jag väl inte att det finns några) med att ha en briard som livskamrat.En briard är lagom stor. Inget litet ynkligt kräk man kan stoppa i väskan men inte heller så stor att man inte ryms två vuxna och en briard i en ordinär tresitssoffa. Alla mer eller mindre liggande. Jag väger väl en sådär 35 kilo eller så. Jag ligger i och för sig gärna precis där alla är, till exempel framför kylen eller spisen så att jag är med i centrum, men jag är inte så brydd om man kliver över eller nästan på mig. Det går att putta mig åt sidan efter golvet och jag ligger kvar.Jag har lång, skön päls. Den är det många som tror att man måste lägga ner timmar och åter timmar med att sköta. Det är fel. Matte torterar mig ungefär var tredje vecka. Då kanke det tar en timme förstås, men det är väl inte så farligt. Jag hårar inte heller! Som schäfrar och annat oknytt gör. (Matte vill skjuta in att det ju fastnar en del sand i en briard, och pinnar och en och annan kotte, men det vet jag inte om det är nödvändigt att tala om)Jag har bra höfter! Fast det har ju inte alla förstås. Lyckos mig som är ett A-barn. Neddrogad och röntgad som man blev. Mamsen och papsen har jag att tacka för att dom är så fina.Jag är med på allt du vill! Så länge det inbegriper hyggliga mängder aktivitet och stimulans. Är du en komplett soffpotatis kan jag rekommendera en basset-hound istället. Jag gillar att vara ute i alla väder och behöver ytterst sällan kläder. Använda intellektet är nästan allra bäst. Träna, spåra och sånt. Långa ben som rör sig rätt snabbt har jag och vill ha minst en rejäl prommenad om dan, gärna fler. Jagar inte särskilt. Håller reda på husse och matte när vi är ute. Behöver inte sitta bunden eller i fängelse på gården för jag går helst inte för långt från huset. Jag vaktar en del. Hojtar högt om nån kommer för nära.Är inte sådär fjäskigt översvallande och skall hälsa på folk jag inte känner. Tycker det räcker med ett svalt "Tjena" och en puff på handen tills man känner varandra lite bättre. Jag bryr mig ytterst lite om ljud som skott, buller och annat väs och fräs. Går i all terräng och alla miljöer. Åker buss, tåg och ahr flugit en gång i mycket späd ålder. Klättrer i gallertrappor och upp i fågeltorn. Miljöer är inget jag tycker är otäckt heller.Jag är ganska välartad. Fattar vad matte menar och lärde mig snabbt vad som ger credit här i livet. Lättlärd skulle man kunna säga, dock inte som en fjäskig border-collie utan med mer power och pondus.Ångar, studsar, hoppar och springer fram genom livet och visar vid tre års ålder inga tecken på att stangera och bli tråkig. Månde det aldrig hända.Get the picture? Fråga mer om du tycker det är nått jag utelämnat. Det är ju inte så lätt att komma ihåg alla sina förträffligheter....Brukshund med fart, briard så klart! /TuffaPS. Gillar kött på benen, men även ben utan kött är OK

 
 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

12 februari 2007 15:19

Det låter ju alldeles underbart! Precis en sådan vovve vill jag ha. Kan du flytta in hos mig omgående? :-)

Du har ju även lämplig färg. Jag är lite trött på de svarta för jag har ju erfarenhet av just den svarta sortens briardkillar.

Något jag kanske funderar på är om en tik kan bli lite för liten för mig... Vill ju inte ha en som är mindre än den drullputte jag har hemma som också drar in kottar och pinnar och sand och allt vad det nu heter, förutom att håra massor. Drullputten är 63 i manken... men går som en hösäck.

Om jag ställer fram en matskål till i köket så kan du väl bo hos mig?

Jaså, du vill stanna hos matte. Jaha, det kan jag ju förstå. Jag återkommer gärna till dig snyggo!

http://ninajohangarden.blogg.se

 
Tuffa

Tuffa

12 februari 2007 21:13

Jag var 64 sist jag mätte mig. Den däringa uppfödaren jag nämnde ovan, ska ta kullen på min kusin Hannie, som inte heller är nån liten ynklig tjej. Säkert kan vi båda matcha drullputten i alla fall!

http://tuffabriard.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tuffa & Grynet - 12 oktober 2010 15:26


Briardbrudens blogg har ju liksom gått i ide... Matten har saktat ner och gjort annat än att blogga om hundar, för hundar. Nu har vi kommit till vägs ände. Mycket beror det på att Briardbruden själv inte finns längre. Vackra, röda, glada Tuffa f...

Av Tuffa & Grynet - 8 juli 2010 22:06


Jag gillar att simma! Jag fräser fram som en torpedbåt! Nu har husse och matte köpt en roddbåt så att det ska bli lättare att vatten-träna oss i sommar. Jag har provsimmat efter den. Det gick jättebra! I båten kan man tydligen lasta mer än i kajak-...

Av Tuffa & Grynet - 3 juli 2010 21:16


Härom kvällen skulle husse och matte fixa med fåren. Sätta upp mer staket och så. Fåren var ivägen och matte försökte skrämma bort dem. Hon är ju inte så bra på det så när hon hade provat ett par gånger så tog jag saken i egna tassar. Hoppade in geno...

Av Tuffa & Grynet - 20 juni 2010 20:28


Det har flyttat in hönor. Dom låter massor och flappsar med vingarna så att det dammar. Tydligen ska dom göra ägg, men hittills har vi inte sett något sådant. Det vore i och för sig ett plus, för vi gillar ägg....   Jag var in och kikade på dom, ...

Av Tuffa & Grynet - 13 juni 2010 22:26

Jag hittade en alldeles egen ingång in i fårhagen idag! Utan att behöva passera den förhatliga och mycket farliga el-tråden!   Granne med våran hundgård ligger det som matte kallar för "gamla stallet". Där har det tydligen bott hästar förut. Där ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards