Direktlänk till inlägg 19 mars 2008

Lymmelonsdag?

Av Tuffa & Grynet - 19 mars 2008 08:00

Idag sade matte att det var något som kallades för "Lymmelonsdag", hon kan ha sagt Dymmelonsdag men jag tror bestämt att hon sade Lymmel. Gryn och jag var därför extra noga med att vakta gården när husse och matte var på jobbet så att ingen Lymmel skulle komma och stjäla något, eller någon!


Till råga på allt så var den där glassbilen ute och körde så det blev ett himla vaktande. På kvällen var vi jättetrötta av allt vakteri. Husse och matte var också rätt trötta. Tydligen ska vi ha lov några dagar nu i alla fall. Imorgon ska vi vara påskkärringar och spana efter nån som heter "Påskharen" som kanske skall komma med påskägg... Låter mysko, lägger harar ägg?


Spanar efter hare med ägg, måntro att han har skägg? /Tuffa 

 
 
Hathil

Hathil

20 mars 2008 09:39

Har aldrig hört talas om någon lymmel- eller dymmelonsdag men att påskharen kommer med ägg är absolut inte mysko, det är kul! Det är så att den där haren smyger genom trädgården (men vänta, skrämm inte bort den nu!) för att gömma ägg. Så vitt jag har förstått lägger den inte äggen själv, utan den får dem av hönsen som tydligen är för mesiga för att smyga i främmande trädgårdar. Hur som helst så gömmer haren äggen och efter att matte har haft frukost så får man gå ut och leta efter dem. KUL!
Äggen kan sitta i princip var som helst, förra året hittade jag ett som var instuckit bland kvistarna ganska högt upp i ett träd (måste ha varit en jättestor hare). När jag drog i det gick det sönder och innehållet rann ner trädet. GOTT! Det var ett rått ägg då, men ibland hittar man kokade också. Påsk är ju en av dem roligaste dagarna som finns!
PS: Jättefina kärringar har ni blivit. Ni får säkert jättefina ägg också.

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
Ingen bild

malte o snoken

20 mars 2008 11:32

hararna lägger tydligen ägg på påsken bara...

 
Ingen bild

molle

20 mars 2008 17:24

Visst är det konstigt,, jag letar o letar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tuffa & Grynet - 12 oktober 2010 15:26


Briardbrudens blogg har ju liksom gått i ide... Matten har saktat ner och gjort annat än att blogga om hundar, för hundar. Nu har vi kommit till vägs ände. Mycket beror det på att Briardbruden själv inte finns längre. Vackra, röda, glada Tuffa f...

Av Tuffa & Grynet - 8 juli 2010 22:06


Jag gillar att simma! Jag fräser fram som en torpedbåt! Nu har husse och matte köpt en roddbåt så att det ska bli lättare att vatten-träna oss i sommar. Jag har provsimmat efter den. Det gick jättebra! I båten kan man tydligen lasta mer än i kajak-...

Av Tuffa & Grynet - 3 juli 2010 21:16


Härom kvällen skulle husse och matte fixa med fåren. Sätta upp mer staket och så. Fåren var ivägen och matte försökte skrämma bort dem. Hon är ju inte så bra på det så när hon hade provat ett par gånger så tog jag saken i egna tassar. Hoppade in geno...

Av Tuffa & Grynet - 20 juni 2010 20:28


Det har flyttat in hönor. Dom låter massor och flappsar med vingarna så att det dammar. Tydligen ska dom göra ägg, men hittills har vi inte sett något sådant. Det vore i och för sig ett plus, för vi gillar ägg....   Jag var in och kikade på dom, ...

Av Tuffa & Grynet - 13 juni 2010 22:26

Jag hittade en alldeles egen ingång in i fårhagen idag! Utan att behöva passera den förhatliga och mycket farliga el-tråden!   Granne med våran hundgård ligger det som matte kallar för "gamla stallet". Där har det tydligen bott hästar förut. Där ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards