Direktlänk till inlägg 7 mars 2007

Hur man tacklas, en bruksanvisning:

Av Tuffa & Grynet - 7 mars 2007 08:35

För er som inte är briarder kanske detta är en nyhet. Man kan tacklas! Hos briarden förfinades denna egenskap redan för många hundra år sedan då vi jobbade som vallhundar. En stor del av jobbet då var att vara "levande staket" och tränga djuren. Detta är ju inte så vanligt att man får användning för som modern briard, men det är ju synd att en så användbar egenskap sakll gå förlorad. Därför delar jag och alla andra briarder gärna med oss av visdomen.Tacklingen utföres helst på mattar, då dom vanligen är lite mindre och klenare än hussar. Min matte är också mindre knölig och vass och därför skönare att bonka in i...Antingen kan man göra tacklingen i form av en simmarvändning. Det kan vara användbart om du måste byta riktning jättesnabbt. Du springer helt enkelt i full fart mot din matte (eller för all del husse), sen tar man ett avstamp som om man skulle hoppa över henne, men istället så stämplar man in framtassarna nånstans på mitten av matten och tar avstamp för att byta riktning. Det har också den fördelen att dusnabbt tar dig därifrån om din matte inte uppskattar att bli vändvägg.Den andra tacklingen, den som är mer riktig, är den som utförs med bogen före. Du springer då allt du orkar mot din matte, tar avstamp, men istället för att sätta fram tassarna och stampa, så viker du frambenen åt sidan och går med bogen före in i matten. Du kan sikta på olika höjd på matten beroende på vad du vill uppnå. I knävecken är effektivt om du vill snöbada henne, lite högre upp om du bara vill visa lite briardisk uppskattning.Min matte har utvecklat ganska bra ögon för när mina tacklingar kommer och hon har blivit en fena på att kliva undan i sista sekund. Då brukar jag bli jätteupprörd och försöka dra henne i position igen genom att ta ett rejält IPO-grepp i armen. Det är dock nästa övning som vi går igenom vid ett annat tillfälle.Tackla som Foppa, svårt att toppa! /Tuffa

 
 
Ingen bild

Fritz-Filur

7 mars 2007 18:08

Tacklingerne kender jeg, men kan du fortælle mig, hvorfor husse og matte ikke værdsætter dem???
Og det der med elgene - det er måske ikke helt så enkelt, men måske kan du jage dem ud i vandet, så kan de selv svømme til Danmark.
Matte siger nemlig, at sidst der var en elg i DK, var den kommet svømmende fra Sverige.

 
Tuffa

Tuffa

7 mars 2007 18:13

Jag vet inte riktigt varför husse och matte inte alltid är odelat positiva till tacklingarna. Kanske var det när jag tacklade matte i knävecken så att hon ramlade raklång på isen...

Angående älgarna. Jag tror att idén med att älgarna skall simma till Danmark är bättre än att skicka dem med flyg. Dock har vi ett litet problem. Vattnet är inte simningsbart just nu... Det är is överallt. Antingen väntar vi till våren, eller också kan vi höra om någon av isbrytarna kan komma in i vår havsvik och göra en ränna som älgarna kan ge sig ut i! Eller också vallar jag in dem i en lada, så kan du själv ta med dem hem när du kommer och hälsar på i sommar! Vad tror du?

http://tuffabriard.bloggagratis.se

 
Tuna

Tuna

7 mars 2007 20:12

Jag kan också tacklas. Jag springer i full fart mot matte eller husse och ger dom en tackling och springer vidare när vi leker tafatt - dom får aldrig tag i mig för jag är mycket snabbare än dom.

http://tuna.bloggagratis.se

 
Castor & Tore

Castor & Tore

7 mars 2007 20:27

Hallå!
Nu ha man precic vart på en promenad- blev ju tvungen att lära "lillbrorsan" hur man skall tacklas med!Håller även med det med att det inte alltid uppskatts, t.e.x den första lydnadstävlingen då jag tacklade matte på inkallningen så hon flög en halmeter bakåt!Jo rå.,.,,tacklas kan man. men jag tror att lägga krokbens varianten är näst intill lika bra;-)

http://www-freewebs.com/castorbriard

 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

8 mars 2007 23:34

Tacklas och lägga krokben är min specialitet./Bortbytingen

Min matte har en utmaning till dig eller din matte i sin blogg. Den av er som rusar först dit får svara./Originalvovven

http://ninajohangarden.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tuffa & Grynet - 12 oktober 2010 15:26


Briardbrudens blogg har ju liksom gått i ide... Matten har saktat ner och gjort annat än att blogga om hundar, för hundar. Nu har vi kommit till vägs ände. Mycket beror det på att Briardbruden själv inte finns längre. Vackra, röda, glada Tuffa f...

Av Tuffa & Grynet - 8 juli 2010 22:06


Jag gillar att simma! Jag fräser fram som en torpedbåt! Nu har husse och matte köpt en roddbåt så att det ska bli lättare att vatten-träna oss i sommar. Jag har provsimmat efter den. Det gick jättebra! I båten kan man tydligen lasta mer än i kajak-...

Av Tuffa & Grynet - 3 juli 2010 21:16


Härom kvällen skulle husse och matte fixa med fåren. Sätta upp mer staket och så. Fåren var ivägen och matte försökte skrämma bort dem. Hon är ju inte så bra på det så när hon hade provat ett par gånger så tog jag saken i egna tassar. Hoppade in geno...

Av Tuffa & Grynet - 20 juni 2010 20:28


Det har flyttat in hönor. Dom låter massor och flappsar med vingarna så att det dammar. Tydligen ska dom göra ägg, men hittills har vi inte sett något sådant. Det vore i och för sig ett plus, för vi gillar ägg....   Jag var in och kikade på dom, ...

Av Tuffa & Grynet - 13 juni 2010 22:26

Jag hittade en alldeles egen ingång in i fårhagen idag! Utan att behöva passera den förhatliga och mycket farliga el-tråden!   Granne med våran hundgård ligger det som matte kallar för "gamla stallet". Där har det tydligen bott hästar förut. Där ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards