Alla inlägg under maj 2007

Av Tuffa & Grynet - 31 maj 2007 20:26

Och crazy storasyster!


 Hur kul är det inte att vara två!

Av Tuffa & Grynet - 30 maj 2007 23:57

Matte fick hem sin jobbarbil idag. På somrarna har hon så bra jobb att jag får vara med. Nu får väl Grynet också hänga med antar jag. I alla fall far vi runt i bilen och stannar och går ut och prommenerar hos trevliga tanter och farbröder som luktar ko och får. Ibland går vi på myrar, då blir man blöt! Det är skönt!


Så ibland får man bo på hotell. Det är också skönt. Det brukar vara stora sängar så att man ryms hos matte. Hon säger att det inte gör något om man är lite smutsig heller, för dom byter ju lakanen mellan varje gäst!


Jag gillar i alla fall den bilen vi brukar åka i när vi jobbar, mer än våran egen. Man ser mycket bättre ut i den, fast man ligger. Det är mysigt att kunna ligga med nosen på kanten av fönstersargen och kika ut när vi åker.


Det borde också betyda att det är dags för myrar snart! Hurra!


Jobba är bäst, då är dagarna en fest. /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 29 maj 2007 23:24

Idag var det dags att provflyga inför tävlingen... Matte var lite shaky så jag kände mig inte så säker på att hon skulle klara det där.


Platsliggningen var OK. Det var massvis med hundar som var och tränade så jag hade mycket att kolla på, trots att kompisarna for som popcorn omkring mig så låg bull-Asta och jag kvar som man ska!


Sen var det dags... Matte blev helt snurrig på linförigheten och gjorde helt om åt fel håll. Va?


Sen så var hon lite osäker på framförgåendet, men jag bestämde mig för att ta saken i egna tassar och gick ut. Då blev matte häpen!


Läggande ska jag erkänna att jag var lite tveksam till själv. Då fick matte säga två gånger och jag provade ändå om det inte dög med bara framdelen. Det gjorde det inte.


Så kallades jag in och sedan apporterade jag. Novas släta fina apport fick sig några briard-bett. Mycket snyggare nu tycker jag.


Jag gillar att hoppa, men att sitta? Nä...


Tja. Matte måste nog träna lite mer på det mesta innan hon klarar det där med tävling, så vi får se hur hon klarar sig.


Vi måste träna tills matte går på knäna... /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 28 maj 2007 07:42

Grynet och jag och husse var nere vid sjöstugan och krattade idag. Där finns ett ganska intressant dike som luktar gott. Husse och matte säger att det luktar som ett gammalt akvarium och det kanske det gör. Mysigt är det i alla fall.


Lilla Grynet har blommat ut ordentligt och busar förfärligt. Ibland hänger hon i min svans, ibland i mitt skägg...


När vi var där nere så började hon härja. Stod och mopsade sig på kanten till det gosiga diket. Till slut fick jag nog och stoppade ner henne i diket. Kyla av henne lite tänkte jag...


Grynet blev full av grön-brunt gojs. Sen fick hon duscha i badkaret! Nu luktar hon gammalt akvarium. Men ganska gott.


Ge valpen smisk så hon luktar gammal fisk. /Tuffa

Av Tuffa & Grynet - 27 maj 2007 19:37

Idag har jag fysat. Husse tog fram cykeln och tog mig på en tur. Skönt att få sträcka ut ordentligt. Den där Gryn-valpen är himla rolig, men inte är hon snabb...


En rejäl språngmarsch var precis vad jag behövde!


Cykeltur - söndagskur! /Tuffa 

Av Tuffa & Grynet - 26 maj 2007 16:12

Idag har det varit en skön dag! Först fick vi sova länge. Klockan var nästan 8 när lillasyster vaknade och ansåg att det behövdes gås ut och kissa. Det tackar vi extra för. Sen tränade matte och jag framförgående. Jag börjar få in snitsen nu! Bäst som vi höll på så kom det människor och hälsade på. Dom ville att ett av människobarnen skulle få stoppa näsan och händerna i min päls för att känna om hon var ´llergisk mot briarder. Hon började i alla fall inte nysa och fnysa av mig! Så gullade dom såklart en del på Grynet, men barnen lekte med mig och en stor pinne också. Finemangs!


Var tvungen att vila länge när dom åkt. Det är arbetsamt att leka med barn. Sen skulle husse premiäråka kajak-båten han har. Vi var med och hjälpte honom att  lägga i den och att kliva ombord. Jag firade med att simma med honom en bra bit. Skönt att få sträcka på sim-musklerna lite igen!


Lillasyster var ganska förundrad över hur stora vattenskålar det finns här i världen. Doppade tassarna i alla fall, och sedan näsan också. Fnös och nös gjorde hon sen. Och förundrades lite till...


 Simmat i plurret, blöt i päls-burret. /Tuffa

Av Tuffa & Grynet - 25 maj 2007 20:28

Fick matte månne fel valp? Saknar ni en Gunde-Galen och har kvar den lilla Grynet-Glamour månne? Den här lillasystern är i alla fall helt galen...


Matte skulle kratta löv idag. Nere vid stugan vid sjön. Vi var såklart också med. Jag visade Grynet några justa pinnar och hon hajjade direkt vad man skulle ha dom till. Gnagde på i godan ro. Då... Då slog det runt för valpen. Matte hade krattat ihop två stora högar med löv. Stora som tre Elis-Express ungefär. Dom siktade valpen på och sprang allt vad dom små krokiga puppe-benen kunde orka. Poff! I lövhögen som en kanonkula. Rusa vidare till nästa hög. Poff! Löven bara sprutade och vinden spred glatt ut dom igen. Matte visste inte om hon skulle skratta eller gråta. Jag fick öva platsliggning för att inte jag skulle hjälpa till att hoppa i löven. Taskigt.... Det såg allt ganska kul ut.


Sen var hon trött Grynet. Och matte och jag också. Valpen sov på golvet och jag och matte lade oss på sängen och tog en lur. Skönt! 


Tur att valpar behöver sova ofta, för vem skulle orka hålla det tempot nån längre stund?


Valpen är galen, vill inte du också ha en? /Tuffa


En lillebror finns fortfarande kvar hos kennel Anamma Nord. Sugen på en träningskompis? 

Av Tuffa & Grynet - 24 maj 2007 22:54

Idag har lillasyster åkt bil. Jääääätteledsen och sur blev hon när matte stängde luckan om oss och började köra. Heeela vägen till affären grinade hon. Snälla nån... Matte öppnade luckan så att vi fick ligga och kika medan matte var in och handlade. Då låg hon snällt det lilla Grynet, härmade mig såklart.


Så när matte kom tillbaka hade hon nån kille med sig. Han kom fram emot bakluckan och skulle kika på oss. Då var jag tvungen att tala om att han faktiskt inte fick komma där och komma hur som helst. Jag vaktar faktiskt min lillasyster! Matte sade i alla fall att han fick kika och att det ju var Fixas husse.


Då var det såklart OK och han fick en slick på örat när han gullade med Grynet. På hemvägen var hon faktiskt tyst. Kanske hade förstått att det faktiskt är ganska behagligt att åka bil.


På kvällen var det kurs. Jag fick springa en budföring. Hurra! Det är så himla kul! Matte blev nerfrustad av rått-vajlern Conrad när hon skulle kika på hans tänder...Rått-spott i ansiktet! Sånt gör inte briarder.....


Frust och fnys, spott är inte mys.... /Tuffa

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards